جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
خان بابایی

حوزه/ حجت‌الاسلام خان بابایی با انتقاد از وضعیتی که سایت زباله نازلو در منطقه‌ای از ارومیه ایجاد کرده است گفت: هر کدام از مسئولان آمده‌اند یک عکس گرفته‌اند و رفته‌اند.

حجت‌الاسلام محمد خان بابایی، امام جمعه نازلو از استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه ارومیه، در با موضوع تهدید زیست محیطی پسماند زباله سایت نازلو با توصیف وضعیت این سایت به عنوان بزرگترین سایت جمع‌آوری زباله شهرستان ارومیه گفت: سایت نازلو وضعیت تأسف‌باری را برای زیست محیط ارومیه بویژه بخش نازلو به عنوان بزرگترین بخش ارومیه به وجود آورده است.

امام جمعه نازلو توضیح داد: طبق گزارش شهرداری ارومیه و دیگر مسئولان منطقه، روزانه حدود ۶۵۰ تن زباله به این سایت وارد می‌شود؛ ۷۵ درصد این مقدار زباله، تر و مابقی زباله خشک است که مسئولان دولتی هیچ توجهی به این مسأله ندارند.

وی از پیگیری‌های مجدانه خود در طول ده سال گذشته اشاره کرد و افزود: در انتقال مطالبه مردمی به مسئولان، چندین بار مسئولان محترم کشوری و حتی وزرا از این منطقه دیدار کرده‌اند و هر کدام عکسی گرفته‌اند و به تهران باز گشته‌اند، اما متأسفانه در این وضعیت تأسف بار تغییری حاصل نشده است.

حجت‌الاسلام خان بابایی درباره مشکلاتی که سایت زباله نازلو به همراه داشته است گفت: این سایت زباله سفره‌های آب زیر زمینی منطقه را تهدید می‌کند؛ امسال که هوا خیلی گرم بود، مردم در خانه‌های خود نمی‌توانستند بوی بد زباله را تحمل کنند؛ سگ‌های ولگرد نیز تهدید جانی برای مردم منطقه به وجود آورده است که گلایه‌های مردمی گسترده شده است.

امام جمعه نازلو حل این مشکل را با همکاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی انجام شدنی توصیف کرد و ابراز داشت: یک کار اساسی باید برای تفکیک زباله‌ها انجام شود؛ باید در مدارس و منازل کار فرهنگی انجام شود تا حجم زباله‌های خشک از ابتدا وارد این زباله‌ها نشود و حجم کل این زباله‌ها کم شود.

وی استفاده از تکنولوژی‌های روز برای تبدیل این زباله‌ها به گاز، برق، مواد اولیه کارخانجات و کود شیمیایی را ضروری توصیف کرد و گفت: مسئولان باید در این باره برنامه‌ریزی جدی و اساسی داشته باشند؛ استاندار و رئیس سازمان محیط زیست نیز قرار است که بازدید دیگری از این منطقه داشته باشند و در بهداشت و احیای زمین‌های کشاورزی بکوشند.

حجت‌الاسلام خان بابایی دفن زباله‌ها در این منطقه را طرحی کشوری عنوان کرد و ابراز داشت: این منطقه مرز ایران و اروپا است و در ورود افرادی که به ایران وارد می‌شوند باعث کسر شأن ایران اسلامی است؛ حل این مشکل باعث خیرات و برکات بسیار برای منطقه و ایران اسلامی است.

وی با اشاره به وجود و آمادگی سرمایه‌گذاری خارجی گفت: بازیافت زباله با تکنولوژی‌های روز، تمام این مشکل را حل خواهد کرد و علاوه بر آن می‌تواند درآمد زایی نیز داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha